Oleh : H. Ahmad Roza’i Akbar, MH
ABSTRAK
Konsep masyarakat beradab atau tamadun menunjukkan sejarah
pencapaian tamadun tersebut. Dalam Islam, tamadun telah mencapai kemajuan
tertinggi pada saat Muhammad SAW diutus. Namun, dalam beberapa tahun sesudah
wafatnya Rasulullah SAW, tamadun Islam terkesan stagnan, bahkan mundur di
beberapa bidang. Sudah saatnya kita mengkaji tentang tamadun Islam secara
mendalam agar dapat membawa kemajuan di masa depan.
Kata
kunci: tamadun, Islam, sejarah, masa depan
A. PENDAHULUAN
Perbincangan
tamadun dan ketamadunan oleh para sarjana tamadun banyak bertitik tolak dari
perbincangan istilah. Terdapat beberapa istilah yang dikaitkan dengan tamadun.
Diantara istilah yang sering digunakan ialah ‘civilization’ dalam bahasa
Inggris, tamadun dan peradaban dalam bahasa Melayu, maddana, umran
dan hadarah dalam bahasa Arab. Setiap istilah ini mempunyai maksud dan
tafsiran tersendiri. Peristilahan ini memberi kesan kepada definisi tamadun.
Selain ini, definisi tamadun juga berbeda antara seorang sarjana dengan sarjana
yang lain kerana mereka memberi tafsiran tamadun berdasarkan disiplin ilmu
masing-masing. Ini menghasilkan definisi tamadun yang beragam berdasarkan dimensi
yang berbeda. Bagi ahli antropologi, tamadun dikaitkan dengan kebudayaan. Ahli
arkeologi pula menegaskan, tamadun dihubungkan dengan peninggalan bahan-bahan
bukti (artefak) yang bisa digunakan oleh sejarawan dalam menyusun kisah sejarah
masyarakat lampau.
Bagi para
sarjana Muslim, tamadun berawal dari pengutusan para nabi dan rasul.
Pembentukan masyarakat bertamadun menurut acuan Pencipta manusia adalah tujuan
utama pengutusan mereka. Para nabi dan rasul diberi amanat untuk meluruskan
jalan kehidupan manusia dan menjadikan manusia umat yang bertamadun. Masyarakat
yang bertamadun adalah masyarakat yang memiliki seluruh tingkat kemajuan
kehidupan yang meliputi aspek spiritual dan material. Islam telah memberikan
asas-asas yang kokoh dan sumber yang mantap untuk manusia membina tamadun.
Menurut Islam,
tamadun suatu bangsa itu akan terbentuk apabila terwujudnya nilai-nilai baik
dan mulia dalam sebuah masyarakat. Seandainya sebuah masyarakat mengabaikan
nilai-nilai baik atau menyalahi tujuan utama pembentukan tamadun, maka
masyarakat tersebut akan mengalami zaman keruntuhan.
A. ISTILAH
TAMADUN
Istilah-istilah
tamadun yang sering memenuhi diskusi para sarjana sebagai berikut:
•
‘Umran
• Hadharah
• Madaniyah
• Tamadun
• Civilization
• Peradaban
1. Istilah Umran dan Hadarah
Istilah umran
dan hadarah diperkenalkan oleh Ibn Khaldun (14M) dalam karya beliau yang
terkenal berjudul Muqaddimah. Beliau menggunakan dua istilah ini untuk
menggambarkan masyarakat yang bertamadun. Istilah umran digunakan untuk
menerangkan sifat-sifat fisik tamadun; yaitu kawasan tanah yang didiami secara
tetap dan aspek-aspek pembangunan yang terjadi di setiap kawasan. Sedangkan hadarah
pula merujuk kepada kehidupan yang menetap. Oleh karena itu, istilah umran
digunakan untuk maksud pembangunan dan jumlah penduduk sebagai hasil daripada terwujudnya
tamadun. Ini bermakna apabila organisasi sosial terbentuk maka jumlah penduduk
bertambah besar. Sehingga dengan demikian, tamadun akan terbentuk.
Ibn Khaldun
juga menentukan beberapa kriteria utama masyarakat yang bertamadun. Diantaranya
sebagai berikut:
• Aspek
keagamaan
• Organisasi
sosial
• Sistem
perhubungan
• Sistem perundangan
• Kota
• Aspek
kesenian.
Ibn Khaldun
tidak mengabaikan peranan agama dalam pembentukan masyarakat bertamadun. Malah
bagi beliau, agama memainkan peranan penting. Demikian juga peranan penting
yang dimainkan oleh sistem perundangan kerana sistem ini mampu menghasilkan
keadilan. Nilai keadilan amat besar pengaruhnya dalam menentukan jatuh bangun
sebuah tamadun. Kota juga merupakan salah satu asas yang penting dalam pembinaan
masyarakat yang bertamadun karena kota merupakan pusat pemerintahan dan kekuasaan.
Oleh karena itu, pembangunan kota haruslah menggunakan perencanaan yang baik
dan rapi. Diantara faktor penting yang harus dipertimbangkan dalam perencanaan sebuah
kota adalah seperti berikut:
• Udara yang
bersih
• Kemudahan akses
yang lengkap seperti terusan sebagai jalan perhubungan
• Sumber
makanan pokok
• Dekat dengan
sumber kehidupan masyarakat
• Kawasan peternakan
.
2. Istilah Madaniyah
Istilah madaniyah
diperkenalkan oleh Muhammad Farid Wajdi (19M) dan Syeikh Muhammad Abduh (20M).
Istilah ini juga merujuk kepada makna tamadun. Perkataan madaniyah
diambil dari kata madinah yang bermaksud bandar, kota atau city. Kota
merupakan pusat peradaban atau tamadun.
3. Istilah Tamaddun
Istilah
tamaddun yang mempunyai maksud yang sama dengan civilization telah
diperkenalkan oleh Jurji Zaydan, seorang penulis Arab.
4. Istilah Civilization
Dalam bahasa
Inggris, istilah yang digunakan untuk menggambarkan masyarakat yang bertamadun
ialah civilization. Istilah ini diambil daripada perkataan Latin civitas
yang bermaksud kota, di mana kota merupakan salah satu faktor penting terwujudnya
sebuah tamadun. Civilization juga dihubungkan dengan perkataan civil
yang bermaksud keadaan masyarakat yang mempunyai tahap kehidupan yang tinggi.
Para sarjana
barat pula telah memberi beberapa gambaran berikut bagi masyarakat yang
bertamadun.
i. Collingwood:
Masyarakat yang
bertamadun ialah masyarakat yang mencapai tahap kehidupan civil yaitu kehidupan
sopan. Masyarakat civil ini akan melahirkan masyarakat kota yaitu masyarakat
yang mempunyai kehalusan budi pekerti.
ii. Samuel
Johnson:
Masyarakat yang
bertamadun ialah suatu keadaan yang bertentangan dengan kehidupan biadab (barbaric).
Masyarakat ini telah mencapai tahap kesopanan yang tinggi.
iii. Gordon
Childe (sejarawan):
Pencapaian
material adalah lambang ketamadunan. Civilization mempunyai persamaan dengan
revolusi perkotaan. Pengukuran tamadun adalah berdasarkan kepada terwujudnya kota.
Beliau menyamakan arti tamadun dengan revolusi kota karena apabila berlakunya
revolusi kota di suatu kawasan, maka akan lahirlah satu tamadun baru di kawasan
berkenaan.
iv. Edward L.
Farmer:
Masyarakat yang
bertamadun ialah masyarakat yang memiliki unit kebudayaan yang besar yang
mengandung norma-norma sosial, tradisi dan institusi yang diwarisi dari
generasi ke generasi. Beliau juga memasukkan beberapa ciri berikut untuk
menggambarkan masyarakat yang bertamadun yaitu:
• Tempat
tinggal menetap
• Revolusi
pertanian
• Stratifikasi
sosial
• Kehidupan beragama
• Urbanisasi
• Pengkhususan
kerja
• Sistem
tulisan.
v. Darcy
Riberio (Ahli antropologi):
Proses
kehidupan bertamadun melibatkan aspek-aspek berikut:
• Penyebaran
teknologi pertanian – berakhirnya corak kehidupan nomaden.
• Wujud
aktivitas perternakan dan pengkhususan kerja berasaskan kelompok keahlian.
• Revolusi kota
– pertumbuhan kota dan negara, wujud stratifikasi sosial.
• Penggunaan
peralatan tembaga dan perak.
• Wujudnya
sistem tulisan, angka, kalender dan lain-lain.
• Revolusi
pengairan
• Revolusi
penghasilan inovasi teknologi berasaskan besi
• Revolusi peternakan
• Revolusi
perdagangan
• Revolusi
teknologi
• Revolusi
industri
vi. E.B. Taylor
(ahli antropologi):
Tamadun
merangkum keseluruhan pencapaian manusia termasuk pengetahuan, kepercayaan,
seni, moral, undang-undang, adat dan keupayaan serta tabiat-tabiat lain yang
diusahakan oleh manusia sebagai anggota masyarakat.
vii. Albert
Schwetzer (ahli falsafah Jerman):
Tamadun merupakan
keseluruhan kemajuan hasil daripada tindakan dan pemikiran manusia yang membawa
kepada penyempurnaan kerohanian seseorang individu (Azhar Hj Mad Aros dll,
2003; M.A.J. Beg, 1982b).
5. Istilah Peradaban
Peradaban
merupakan istilah dalam bahasa Melayu yang sering dikaitkan dengan masyarakat
yang bertamadun. Menurut Kamus Dewan, masyarakat yang beradab atau bertamadun
ialah masyarakat yang memiliki tingkat kemajuan dalam kehidupan jasmani dan
rohani. Tamadun dinyatakan sebagai satu keadaan masyarakat yang dicirikan atau
didasarkan pada taraf kemajuan kebendaan serta perkembangan pemikiran sama ada
aspek sosial, budaya, politik dan lain-lain yang tinggi.
Pada dasarnya,
istilah-istilah di atas merujuk kepada satu keadaan yang memiliki dua aspek
pencapaian iaitu material dan spiritual dalam kehidupan. Kedua-dua pencapaian
ini membentuk pencapaian asas dalam kehidupan masyarakat bertamadun. Antara
pencapaian tersebut ialah seperti berikut:
·
Kehidupan
beragama
·
Pembentukan
kota sebagai pusat pemerintahan atau pembinaan tamadun.
·
Kehidupan
menetap.
·
Kemunculan
dan perkembangan ilmu dan kemahiran.
·
Tahap
kehidupan yang tinggi iaitu kehidupan hadarah bukannya badawah.
·
Kemajuan
rohani dan jasmani.
B. MASYARAKAT
MAJU
Pada masa kini,
penggunaan istilah masyarakat maju lebih dominan daripada istilah masyarakat
bertamadun. Masyarakat maju diartikan sebagai masyarakat yang mempunyai tahap
kemajuan sains dan teknologi serta ekonomi yang berasaskan perindustrian. Oleh
karena itu, muncul beberapa istilah khusus untuk menggambarkan tahap kemajuan sebuah
negara yang diukur dari aspek pembangunan. Pencapaian ini dibahagikan kepada
empat kategori yaitu:
* Negara-negara
maju (yang telah membangun). Antara negara-negara yang termasuk dalam kategori
ini ialah:
·
Amerika
Serikat Inggris
·
Perancis Kanada
·
Australia New Zealand
·
Jepang
* Negara-negara
yang mempunyai ekonomi yang stabil dan pembangunan yang pesat dalam jangka masa
yang agak lama seperti:
·
Republik
Rakyat China
·
Mexico
·
India
·
Malaysia
·
Thailand
* Negara-negara
yang mempunyai rekod pembangunan yang kurang pesat, iaitu:
·
Benua
Afrika
·
Amerika
Tengah
·
Wilayah-wilayah
Karibia (kecuali Jamaika dalam kategori kedua)
·
Arab
·
Asia
Tenggara (kecuali Singapura – kategori pertama, Filipina, Malaysia, Brunai dan
Thailand – kategori kedua).
76%
negara-negara dunia termasuk dalam kategori ini. Oleh sebab itulah
negara–negara ini disebut juga sebagai negara ‘Two-Thirds World’ kerana dua
pertiga dari negara-negara dunia termasuk dalam kategori ini yaitu negara yang
tidak membangun.
* Negara-negara
yang tidak membangun atau negara yang sentiasa berhadapan dengan siri
peperangan yang panjang atau suasana politik yang tidak stabil. Negara-negara
ini di sebut juga sebagai ‘failed states’. Antara negara-negara tersebut ialah
:
·
Haiti
·
Somalia
·
Sudan
·
Burma
·
Korea
Utara
Ukuran
klasifikasi negara-negara ini kepada beberapa blok adalah berdasarkan beberapa
pencapaian berikut:
·
Tahap
pembangunan ekonomi yang rendah.
·
Tahap
hidup yang rendah – Dari segi pencapaian pendidikan, penjagaan kesihatan, dll.
·
Negara
yang tidak berasaskan perindustrian tetapi berasaskan pertanian dan
penternakan.
·
Perkembangan
sektor perindustrian yang tidak setara dengan perkembangan penduduk.
·
Indeks
Pembangunan Manusia yang rendah (Human Development Index – HDI) - Pendapatan
per kapita yang rendah
·
Pertumbuhan
penduduk yang tinggi
Walaupun
terdapat beberapa istilah yang digunakan, tetapi istilah yang signifikan dari
segi penggunaannya ialah “negara membangun” dan “negara yang sedang membangun”
atau Third World. Dominasi istilah “negara atau masyarakat maju” berbanding
istilah “tamadun” sangat berkaitan erat dengan kejayaan Barat mendominasi
kemajuan dunia keseluruhannya dari berbagai aspek. Hal ini bertambah kuat
dengan adanya teknologi canggih ciptaan barat seperti teknologi komputer yang
menjadi tonggak asas pelebaran teknologi ke seluruh dunia. Selain itu, tujuan
hidup hari ini yang bertumpu pada aspek ekonomi dan kenyamanan hidup mengokohkan
penggunaan istilah masyarakat maju.
C. CIRI-CIRI
MASYARAKAT BERTAMADUN
Masyarakat yang
bertamadun memiliki beberapa ciri yang menggambarkan masyarakat maju. Diantaranya
ialah tempat tinggal, revolusi pertanian, stratifikasi sosial, kehidupan
beragama, urbanisasi, sistem tulisan, organisasi politik dan pengkhususan
kerja.
1. Tempat Tinggal
Tempat tinggal
merupakan salah satu perkara pokok dalam mewujudkan masyarakat bertamadun. Tempat
tinggal memungkinkan pembinaan kota dan bandar. Berawal dari kota dan bandar
muncul pula unsur-unsur pembentukan tamadun yang lain. Tempat tinggal akan
dipilih berdasarkan lokasi yang mempunyai ciri-ciri berikut:
• Kemudahan
perhubungan seperti lembah sungai dan pesisir pantai atau teluk.
• Tanah yang
subur bagi mewujudkan revolusi pertanian.
• Kawasan yang
selamat untuk penternakan.
Contoh tempat
tinggal pada sejarah awal masyarakat bertamadun ialah Tamadun Mesir yang
bertempat di Lembah Sungai Nil, Tamadun Sumeria di Lembah Sungai Tigris dan
Eufrat, Tamadun India di Lembah Indus, Tamadun Cina di Lembah Sungai Kuning dan
Tamadun Melayu di pesisir Selat Melaka dan Selat Sunda.
2. Revolusi Pertanian
Revolusi
pertanian mengubah pertanian sebagai satu sumber hidup kepada pertanian bentuk
komersial. Revolusi ini merupakan salah satu bentuk peningkatan dalam tamadun.
Revolusi ini juga mampu meningkatkan taraf kehidupan melalui kegiatan berikut:
• Pengumpulan
kekayaan daripada hasil perkembangan industri pertanian dan penternakan.
• Revolusi
pertanian adalah pra syarat penting mewujudkan peluang pekerjaan bagi menambah
produktiviti dan melahirkan revolusi perdagangan.
3. Stratifikasi Sosial
Stratifikasi
sosial turut menjadi aspek penting dalam kehidupan masyarakat bertamadun.
Kewujudan stratifikasi sosial dalam masyarakat bertamadun berdasarkan
pembahagian tugas dan tanggungjawab secara tidak langsung. Sebagai contohnya,
pengkelasan masyarakat bermula dengan pemilikan tanah pertanian yang mewujudkan
penempatan kekal dan seterusnya dapat mengumpul kekayaan. Pemilikan tanah
melahirkan golongan pemilik atau tuan tanah yang kuat berusaha dan berpengaruh.
Beberapa tuan tanah telah membentuk satu kelompok golongan atasan, sementara
buruh sebagai golongan pekerja atau hamba yang membentuk golongan bawahan.
Pengkelasan masyarakat seperti ini telah melahirkan satu sistem kelas
masyarakat yang di kenali dengan feudalisme. Dalam sistem ini, golongan atasan
merupakan golongan minoriti, sementara golongan bawahan merupakan golongan
majoriti.
Dalam
masyarakat perindustrian hal ini tetap berlaku. Dalam lembaran sejarah Barat,
tuan-tuan kilang merupakan golongan atasan yang mempergunakan sepenuhnya buruh
atau pekerja kilang. Aktiviti tuan-tuan kilang bertambah rancak apabila
wujudnya sistem kapitalisma di Barat yang memberi hak kebebesan individu.
Stratifikasi sosial baru yang muncul di Barat telah memberi satu pergolakan
dalam masyarakat yang mendorong kepada pemikiran baru Karl Marx yang berusaha
untuk mencorakkan satu stratifikasi sosial yang tidak memberi kebebesan hak
individu. Pemikiran Karl Marx dikenali dengan komunisma. Stratifikasi sosial
baru yang dianjurkan oleh Karl Marx memberi kuasa kepada negara, bukan individu
. Semua rakyat adalah sama. Rakyat berkerja untuk negara, bukan untuk tuan-tuan
tanah atau tuan-tuan kilang. Stratifikasi sosial dalam bentuk ini dapat
mengatasi pergolakan masyarakat yang dicetuskan oleh tuan-tuan kilang. Namun
dalam pengalaman Soviet Union, stratifikasi sosial bentuk ini masih tetap
melahirkan pergolakan yang lebih dahsyat. Kini Soviet Union bukan lagi satu
kesatuan negara, sebaliknya negara-negara kecil yang telah mempunyai kuasa
otonomi masing-masing. Dengan kata lain, stratifikasi soisal komunisma yang
dianjurkan oleh Karl Marx menemui jalan buntu. Perkembangan ekonomi selanjutnya
yang banyak berkaitrapat dengan teori kapitalisma melahirkan golongan pedagang
yang mempengaruhi perubahan sosial masyarakat kerana mereka merupakan golongan
yang boleh mencorak masyararakat ke arah masyarakat maju.
Walau apapun
bentuk kelas dalam masyarakat, stratifikasi sosial pasti wujud, hanya bentuk
dan hak dalam masyarakat yang berbeza.
4. Kehidupan beragama
Kehidupan
beragama merupakan salah satu ciri masyarakat bertamadun. Dalam tamadun Islam,
Ibn Khaldun menetapkan aspek ini sebagai perkara asas. Manakala sarjana Barat
yang turut memasukkan aspek agama sebagai salah satu ciri masyarakat bertamadun
ialah Edward L. Farmer manakala R.A. Buchanan pula menyebut wujudnya upacara
agama yang kompleks adalah ciri-ciri kerahiban (Azhar Hj Mad Aros dll, 2003).
Hal ini bukan sahaja wujud semasa lahirnya Tamadun Islam yang menjadikan agama
sebagai teras masyarakat bertamadun, namun tamadun silam juga banyak
membuktikan aspek agama wujud dalam pembinaan tamadun. Ini dapat dilihat dengan
adanya perkara berikut:
• Kepercayaan
• Pemikiran
tentang kuasa ghaib yang mengawal kehidupan
• Peninggalan
bangunan keagamaan
5. Urbanisasi
Kewujudan
bandar atau kota yang menjadi pusat tamadun mencetuskan proses pembandaran atau
urbanisasi. Oleh itu, urbanisasi merupakan salah satu ciri tamadun kerana
bandar bertindak sebagai pusat pertemuan dan kegiatan masyarakat. Revolusi
bandar merupakan salah satu proses yang amat penting dalam meningkatkan taraf
kehidupan masyarakat bertamadun. Kelahiran kota dan negara adalah hasil
daripada revolusi bandar. Dalam tamadun silam, muncul juga kerajaan yang
berbentuk “negara kota” atau city-state. Kemunculan kota telah mewujudkan
beberapa aspek dan institusi penting dalam pembinaan tamadun seperti berikut:
• Penempatan
kekal
• Pembentukan
pusat pemerintahan iaitu kota, kerajaan dan pertumbuhan tamadun.
• Institusi
keagamaan
• Institusi
pendidikan
• Institusi
pemerintahan
• Institusi
ekonomi.
6. Pengkhususan kerja dan inovasi teknologi
Peningkatan
dalam kehidupan memberi kesan kepada peningkatan keperluan untuk memenuhi
kehidupan. Justeru itu, lahirlah inovasi dan daya kreativiti serta pengkhususan
kerja. Maka dengan ini akan wujudlah pelbagai aktiviti berdasarkan bidang
khusus. Antara bidang yang muncul pada tahap awal masyarakat bertamadun adalah
seperti berikut:
• Perekonomian
• Pertukangan
• Seni bina
• Teknologi
logam
Perkembangan
ini melahirkan tenaga mahir dalam pelbagai bidang. Antara bidang yang muncul
pada tahap awal adalah seperti berikut:
• Perkapalan
• Pembinaan
pelabuhan dagang
• Penyediaan
mata wang
• Penciptaan
alat pengangkutan
Selain
mencetuskan kemahiran teknologi, muncul juga perkembangan yang meningkatkan
daya kreativiti dan karya-karya estetika seperti berikut:
• Seni lukis
• Seni ukiran
• Seni hiasan
• Seni tenunan
dan anyaman
• Seni seramik
7. Sistem Tulisan
Tulisan
merupakan salah satu bukti penting kewujudan sesebuah tamadun yang dapat
dipelajari dan disaksikan oleh genarasi kemudian. Sistem tulisan dapat dilihat
pada tugu-tugu peringatan, bangunan keagamaan, makam, lembaran kertas, wang
syiling dan lain-lain. Sistem tulisan lahir dan berkembang berdasarkan
perkembangan sesebuah tamadun. Pada peringkat awal, sistem tulisan adalah dalam
bentuk simbol, dan seterusnya berkembang membentuk sistem nombor dan tulisan.
8. Organisasi Politik Dan Pemerintahan
Kewujudan
sistem politik dan pemerintahan merupakan ciri yang perlu ada dalam sesebuah
masyarakat yang bertamadun. Kesatuan politik dan budaya mewujudkan keutuhan
tamadun. Antara bentuk pemerintahan yang wujud dalam tamadun ialah:
• Homogeneous
(serba sama). Kuasa pemerintah dalam bentuk ini tidak dipersoal oleh rakyat.
Contohnya, pemerintahan Firaun di Mesir dan Kerajaan Byzantine.
• Heterogeneous
(pelbagai bangsa), iaitu tamadun yang mempunyai banyak pemerintahan seperti
tamadun Mesopotamia dan Greek yang mempunyai beberapa buah pemerintahan dan
negara-kota (city-states). Begitu juga Tamadun Islam yang mempunyai pelbagai
bahasa, bangsa dan budaya.
• Monarchy atau
beraja. Raja menjadi lambang ketamadunan kerana raja dikaitkan pada sesuatu
kekuatan seperti pada Tamadun Mesir, raja berkonsep Tuhan dan Tamadun Melayu
pula, raja mempunyai konsep daulat.
• Oligarchy
atau demokrasi. Demokrasi memberi ruang kepada sekumpulan yang memegang kuasa
seperti sami dan cerdik pandai agama (Azhar Hj Mad Aros dll, 2003).
D. KONSEP
TAMADUN ISLAM
Konsep Tamadun
Islam menyentuh beberapa aspek yang menetapkan world view Tamadun Islam.
Penetapan aspek ini menjadi pembeza wajah antara Tamadun Islam dengan
tamadun-tamadun lain. Aspek-aspek tersebut adalah seperti berikut:
1. Definisi Tamadun Islam
Berikut
dikemukakan pelbagai definisi tamadun yang diutarakan oleh para sarjana Tamadun
Islam.
·
Ibn
Khaldun
Beliau menjelaskan Tamadun Islam sebagai pencapaian manusia yang
sudah melebihi keperluan asas kehidupan sehingga dapat membuka jalan ke arah
pemikiran dan penghasilan daya cipta yang lebih halus dan mempunyai nilai
estetika yang tinggi.
·
M.
A. J. Beg
Beliau membuat kesimpulan bahawa tamadun merupakan pencapaian
manusia dalam bentuk kata-kata, skrip, kesenian, senibina, agama, undang-undang
dan politik.
·
Prof.
Dr. Ahmad Shalaby
Tamadun Islam terbahagi kepada dua. Pertama, peradaban Islam tulen
yang menjadikan Islam sebagai sumber. Kedua ialah peradaban yang dibangunkan
oleh kaum muslimin dalam pelbagai bidang ilmu seperti matematik, perubatan,
astrologi, muzik dan lain-lain. (1975:26)
·
Professor
Syed Naquib Al-Attas
Beliau telah mentafsirkan Tamadun Islam sebagai satu keadaan
kehidupan masyarakat yang telah mencapai tahap kehalusan tatasusila dengan
mempunyai kebudayaan yang luhur bagi seluruh masyarakat.
·
Syed
Qutb
Tamadun Islam ialah segala bentuk kemajuan yang dihasilkan oleh sekumpulan
masyarakat dalam seluruh dimensi kehidupan seperti dalam sistem sosial,
pemerintahan, politik, ekonomi dan kebudayaan yang berteraskan syariat Allah,
serta bercirikan nilai-nilai moral Islam (1989:112). Menurut beliau, Tamadun
Islam tidak boleh lari dari sibghatu’Llah atau acuan Allah (Ibid: 129). Beliau
mengambil contoh pencapaian tamadun yang telah di asaskan oleh Rasulullah SAW.
Tamadun Islam telah mencapai kemuncak keagungan dan terus berkembangan pada
zaman kemudiannya.
·
Said
Hawa
Melalui karyanya al-Islam beliau menyatakan bahawa tamadun secara
umum terbahagi kepada dua kategori sahaja iaitu Tamadun Islam dan Tamadun
Jahiliyah. Tamadun Islam ialah segala aspek kemajuan yang tegak di atas
kebudayaan Islam serta hasilnya juga relevan dengan kebudayaan Islam. Manakala
Tamadun jahiliyah pula ialah segala kemajuan yang dijelmakan dalam bentuk
kebendaan tanpa mengambil kira aspek kerohanian dan moral.
·
Lain-lain.
Ahmad Fauzi Haji Morad, Ahmad Tarmizi Talib, Aimini Amir Abdullah
dan Zarina Mohammad menyatakan bahawa tamadun merangkumi kebudayaan, peradaban,
kemajuan (kebendaan dan kerohanian) dan sopan santun. Manusia tidak akan dapat
mencari satu etika tamadun jika tidak mempunyai masyarakat yang bermoral.
Kemajuan Tamadun Islam tidak terbatas hanya kepada kemajuan kebudayaan
semata-mata. Malah ia merupakan kemajuan yang berjalan serentak dengan
kerohanian. Seterusnya, mereka menyatakan bahawa Tamadun Islam ialah meletakkan
al-Din sebagai pembentukan tamadun manusia.
Ringkasnya,
Tamadun Islam meliputi seluruh pencapaian dalam kehidupan manusia.
Pencapaian-pencapaian dan kemajuan-kemajuan yang dibangunkan oleh manusia
berjalan selaras dengan konsep Islam sebagai al-Din.
2. Aspek-aspek Penting Tamadun Islam
Terdapat tiga
aspek penting dalam Tamadun Islam, yaitu:
·
Aspek
manusia.
Aspek manusia berkisar dalam tiga persoalan pokok, iaitu dari mana
kita berasal, kenapa kita diwujudkan dan ke mana kita akan pergi. Jawapan
kepada persoalan-persoalan ini akan menentukan hala tuju dan pembentukan
Tamadun Islam.
·
Aspek
masyarakat.
Aspek masyarakat melibatkan perkara-perkara berikut:-
(a) Hak untuk hidup.
(b) Hak untuk bebas.
(c) Maruah dan hak peribadi.
(d) Hak berfikir, beragama dan mengeluarkan pendapat.
(e) Keadilan dan kehakiman.
·
Aspek
sejarah.
Aspek sejarah dalam Tamadun Islam merupakan satu mekanisma panduan,
teladan dan sempadan. Pengajaran dari fakta sejarah akan mendorongkan seseorang
melakukan atau meninggalkan suatu perbuatan. Kepentingan aspek ini terbukti
pada sebahagian kandungan al-Qur’an yang memaparkan sejarah umat yang silam dan
juga sejarah para nabi (anbiya’). Sebagai contohnya, Surah Maryam menceritakan
kisah Maryam yang merupakan ibu kepada Nabi Isa AS. Demikian juga surah Ali
Imran menceritakan kisah keluarga Imran yang juga salasilah keluarga Nabi Isa
AS. Surah Ibrahim memaparkan kisah Nabi Ibrahim AS termasuk kisahnya dibakar
oleh Namrud, namun tidak terbakar. Kisah Nabi Musa dengan Firaun, Nabi Lut
dengan umatnya, Nabi Nuh dilanda banjir besar, Nabi Ayob dtimpa penyakit, Nabi Syuib
dengan tanamannya, Nabi Harun menjadi teman Nabi Musa, Nabi Khaidir dan
nabi-nabi yang lain termasuk yang tidak dinyatakan namanya dengan jelas. Semua
kisah sejarah ini bukan sekadar dipaparkan untuk memenuhkan al-Qur’an tetapi
untuk dijadikan iktibar dan teladan perjalanan manusia hari ini dan akan
datang.
Aspek-aspek
manusia, masyarakat dan sejarah akan melahirkan tamadun agung, iaitu tamadun
yang menepati matlamat penciptaan manusia, menghormati hak-hak asasi manusia
dan menjadikan peristiwa silam sebagai dorongan ke arah penciptaan tamadun yang
lebih dinamik.
3. Asas Tamadun Islam
Tamadun Islam
terikat dengan beberapa perkara penting yang menjadi asas pembinaan tamadun.
Antaranya ialah akidah, syariah, akhlak dan ilmu. Empat asas ini dikuti dengan
asas keadilan, semangat kejiranan, toleransi dan kebebasan beragama sebagai
pra-syarat Tamadun Islam. (Mahyudin Hj.Yahya :1998:15). Asas-asas ini
menjadikan Tamadun Islam tetap unggul walaupun tidak terbina di atas tapak
sejarah awal Islam iaitu di Semenajung Tanah Arab, khususnya di bumi Mekah
al-Mukarramah dan Madinah al-Munawwarah.
·
Akidah
Akidah merupakan satu konsep kepercayaan yang akan membentuk iman
kepada Allah SWT, para rasul, para Malaikat, Kitab-kitab, Hari Akhirat dan
Qada’ Qadar Allah. Keyakinan kepada konsep tauhid kepada Allah memberi kesan
dalam kehidupan manusia. Tauhid merupakan falsafah kehidupan dalam Islam dan
menjadi asas kepada kelahiran tamadun. Keimanan kepada Allah SWT akan mengubah
dan membentuk pandangan manusia terhadap Tuhan, sesama manusia dan alam
semesta.
Zaman Nabi Muhammad SAW merupakan zaman kegemilangan Tamadun Islam,
sama ada dalam aspek politik, pentadbiran mahupun ekonomi. Umat Islam telah
berjaya membentuk sebuah kerajaan Islam yang kukuh di Kota Madinah dengan
berasaskan akidah. Akidah yang mantap telah membentuk sistem nilai, iaitu suatu
sistem yang mengawal sifat dan bentuk ketamadunan.
·
Syariah
Syariah merangkumi ibadah dan muamalah. Ibadah ialah
peraturan-peraturan untuk melakukan peribadatan dan ketaatan kepada Allah SWT.
Ia juga meliputi perilaku melaksanakan kebaikan kepada sesama manusia dan alam.
Muamalah pula ialah peraturan perhubungan sesama manusia yang meliputi aspek
akhlak, politik, ekonomi dan kemasyarakatan. Aspek syariah dalam Tamadun Islam
dilihat sebagai pemangkin kepada keutuhan dan kecemerlangan tamadun. Ia juga
menjadi pembeza antara Tamadun Islam dengan tamadun-tamadun lain. Melaksanakan
keadilan pula adalah prinsip penting dalam perlaksanaan syariat Islam. Ia
menjadi lambang kesucian agama Islam. Pelaksanaan keadilan merupakan asas bagi
setiap penyusunan masyarakat dan negara. Oleh itu, jika akidah boleh
diibaratkan sebagai sumber inspirasi dalam menggerakkan tamadun, syariah pula
adalah sebagai penunjuk jalan, penentu kaedah dan perlaksanaan Tamadun Islam. (Azhar,
2000: 129)
·
Akhlak
Akhlak merupakan mekanisma yang menggerakkan umat Islam menjadi
umat yang bertamadun tinggi. Tanpa akhlak, Tamadun Islam yang dibina tidak
mempunyai sebarang erti. Oleh itu, dalam ajaran Islam, akhlak merupakan
pelengkap kepada akidah dan syariah. Imam al-Ghazali menjelaskan akhlak
merupakan suatu kebiasaan yang terdapat dalam diri manusia. Seseorang akan
melakukan dengan mudah dan tidak perlu berfikir untuk menghasilkan perbuatan
dan tingkah laku. Sekiranya tingkah laku seseorang itu indah dan terpuji ia
dinamakan akhlak yang baik (akhlak mahmudah), tetapi jika perbuatan atau
tingkah laku itu keji ia dinamakan akhlak yang buruk (akhlak mazmumah).
(Aboebakar Atjeh, 1985:13)
Nilai akhlak sebagai satu unsur pembinaan tamadun sudah ada dalam
tamadun-tamadun silam seperti Tamadun Yunani atau lain-lain tamadun. Walau
bagaimanapun, nilai-nilai murni dalam nilai akhlak disempurnakan oleh Nabi
Muhamad SAW. Ini berdasarkan satu hadis Rasulullah SAW yang bermaksud
“Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak”.
Nilai paling utama dalam kehidupan manusia ialah nilai baik yang
akan membentuk akhlak seseorang dan ia tidak ditentukan oleh akal manusia,
sebaliknya oleh wahyu Allah SWT dan sunnah Rasul-Nya. Nilai yang diketengahkan
oleh ajaran Islam terbukti lebih sesuai dengan fitrah manusia. Oleh kerana itu,
nilai dalam akhlak Islam mampu merentasi sempadan, masa dan geografi. Akhlak
Islam amat berperanan membantu keutuhan sesebuah tamadun dalam rangka manusia
melaksanakan amanah sebagai khalifah di dunia. Segala bentuk perlakuan yang
berasaskan ajaran Islam membawa penganutnya mengamalkan akhlak yang mulia.
·
Ilmu
Kelahiran Tamadun Islam juga berasaskan ilmu pengetahuan yang
disarankan oleh firman Allah SWT dalam surah al-‘Alaq (ayat Iqra’). Ia
merupakan wahyu pertama yang diturunkan kepada Rasulullah SAW. Penekanan kepada
ilmu pengetahuan yang bermula dari peringkat awal telah membangkitkan kesedaran
pentingnya pembinaan tamadun berasaskan pengetahuan. Sejarah kegemilangan Tamadun
Islam telah berjaya dicipta kerana penghayatan ummah terhadap budaya ilmu dalam
kehidupan seharian. Selain daripada kejayaan melahirkan tenaga-tenaga mahir dan
professional dalam pelbagai bidang, masyarakat Islam juga mempunyai pegangan
agama yang teguh, pemikiran yang tinggi dan akhlak yang luhur.
Ilmu merupakan elemen penting yang menjadi pemangkin pergerakan
manusia. Penguasaan pelbagai ilmu pengetahuan menjadikan masyarakat Islam mampu
melakukan penelitian, pengkajian dan menghasilkan penemuan baru atau teknologi.
Antara contoh intelektual Islam yang menjadi pemangkin budaya ilmu pengetahuan
dalam masyarakat seperti Ibnu Sina, Ibnu Rushd, Ibnu Maskawayh, Ibn Batutah,
Ibnu Khaldun, al-Farabi, al-Kindi, al-Khawarizmi, al-Ghazali, al-Biruni dan
al-Battani. Selain itu, para ulama Islam turut berkembang kerana pemilikan
ilmu. Contohnya, Imam Shafie, Imam Maliki, Hanafi dan Hambali. Mereka semua
adalah intelektual Islam yang menjadikan al-Qur’an dan al-Sunnah sebagai sumber
utama ilmu mereka.
Pelbagai pencapaian yang berjaya dihasilkan merupakan puncak
kemampuan akal dan kejayaan manusia. Kejayaan ini menjadi dasar untuk membentuk
sesuatu tamadun bagi memenuhi keperluan kehidupan manusia dan makhluk-makhluk
lain. Oleh itu, dalam menangani era teknologi dan globalisasi hari ini, umat
Islam harus bersedia untuk memiliki segala kepakaran yang diperlukan demi
mempertingkatkan martabat umat Islam dan mengelak dari bergantung dengan pihak
lain. Umat Islam wajib berusaha memiliki pelbagai kepakaran, sama ada kepakaran
ilmu agama yang terus berkembang dan berubah, mahupun kepakaran ilmu dunia yang
berbentuk kemahiran dan daya cipta. Kepakaran ilmu dunia akan menyebabkan umat
Islam disanjung dan dijadikan rujukan, sementara kepakaran ilmu agama akan
menjadikan umat Islam umat yang teguh dengan dasar agamanya yang menganjurkan
keseimbangan antara kebahagiaan dunia dan akhirat.
Oleh itu, dapat
ditegaskan bahawa semua yang terkandung dalam ajaran Islam menjadi asas
pembinaan tamadun kerana peningkatan dari aspek spiritual (ma’nawi) akan
mendorong kebangkitan fizikal. Kebanyakan tamadun dunia lain juga terbina
dengan berasaskan kepercayaan agama. Keteguhan kepada pelaksanan agama menjadi
faktor kepada peningkatan dan kemusnahan sesebuah tamadun. Sebaliknya, tamadun
yang mula menyeleweng dari dasar agama akan mempercepatkan keruntuhan sesebuah
tamadun. Berbeza dengan Islam sebagai din yang dipelihara oleh Allah melalui
cara yang dapat dikaji mahupun tidak. Penjagaan dari Allah SWT menjadikan
Tamadun Islam mampu bertahan lama sehingga kini. Hanya, pada masa kini umat
Islam kurang menghayati konsep Tamadun Islam sehingga mereka leka dengan
kepalsuan Tamadun Barat yang hanya menumpukan kepada kemegahan dunia tanpa
menggabungkan dengan kebahagian akhirat. Umat Islam hari ini dibelenggu
pelbagai masalah, kurang menghayati agama, ketinggalan dalam menguasai ilmu dan
teknologi hari ini. Kesungguhan menghayati Islam, berdisiplin tinggi serta
menguasai pelbagai ilmu khususnya sains dan teknologi boleh memberi kekuatan
kepada umat Islam untuk menandingi Tamadun Barat hari ini.
4. Sumber Tamadun Islam
Sumber Tamadun
Islam terbahagi dua, iaitu sumber wahyu dan sumber sekunder. Sumber wahyu
terkandung dalam al-Qur’an dan al-Sunnah.
·
Al-Qur’an.
Al-Qur’an mrupakan mukjizat yang diwahyukan oleh Allah SWT melalui
Jibril AS kepada Nabi Muhammad SAW dan membacanya dikira sebagai ibadah.
Al-Qur’an mengandungi keseluruhan ajaran Islam yang merangkumi konsep
ketuhanan, sistem perundangan, alam ghaib, nilai moral, fakta-fakta sains,
sejarah dan lain-lain lagi. Al-Qur’an sebagai mukjizat tetap terpelihara
daripada sebarang bentuk usaha penyelewengan dan penambahan.
Al-Qur’an sebagai sumber yang dapat disaksikan hingga ke hari ini
sentiasa menyeru umat Islam melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan serta
membangunkan alam untuk kebaikan bersama. Selain itu, al-Qur’an menekankan
aspek keadilan dan segala prinsip-prinsip sosial. Ahmad Shalaby (1997:95)
menegaskan, al-Qur’an al-Karim mengandungi asas-asas yang kukuh dan sistem yang
teguh bagi pendirian agama, tamadun dan dunia. Beliau menegaskan:
“Andainya kita dapat mentafsirkan asas-asas ini dengan sebaiknya
nescaya terbentuklah suatu sistem yang sempurna dan sesuai untuk manusia
seluruhnya di pelbagai zaman dan tempat”.
·
Al-Sunnah.
Selain al-Qur’an, sumber kedua yang menjadi sumber Tamadun Islam
ialah sunnah atau hadis Nabi Muhammad SAW. Al-Sunnah ialah segala yang
disandarkan kepada Rasulullah SAW sama ada perkataan, perbuatan dan pengakuan
serta sifat atau akhlak dan riwayat hidup baginda sebelum dan sesudah dilantik
menjadi Rasul.
Sumber ini diterima sebagai sumber yang benar dan berautoriti dalam
Tamadun Islam. Sunnah bukan sekadar bertindak sebagai penafsir dan pengulas
yang paling sahih walaupun kesahihannya mengambil tempat kedua selepas al-Qu’ran,
malah dari sudut lain, adalah tidak mungkin untuk melihat agama Islam sebagai
sesuatu yang sempurna tanpa bantuan dan penjelasan al-Sunnah. Walau
bagaimanapun, haruslah diingat bahawa sunnah yang diterima sebagai sumber
autoriti ini hanyalah sunnah yang sahih sahaja. Sunnah dalam bentuk ini sahaja
yang boleh diterima pakai sebagai sumber, sementara Sunnah yang sebaliknya
tidak diterima. (Azhar 2000:103) Untuk mempastikan Sunnah yang sahih dan
sebaliknya, para ulama hadith telah berjaya membentuk satu ilmu khusus yang
dikenali dengan ilmu Mustalah al-Hadith. Hadis atau Sunnah menjadi sumber
penting kerana ia bukan sahaja menggambarkan keseluruhan agama Islam, namun
turut memaparkan secara jelas kandungan al-Qur’an yang menjadi pegangan orang
Islam.
·
Sumber-sumber
sekunder
Selain daripada al-Qur’an dan al-Sunnah, terdapat sumber lain yang
berperanan sebagai pengukuh kepada penjanaan Tamadun Islam. Antaranya ialah
ijtihad, ijmak ulama’, al-Qias, Masalih al-Musalah dan al-Istihsan. Kesemua
sumber ini dihasilkan oleh pemikir Islam yang berusaha mencernakan Islam dalam
kehidupan seharian umat Islam yang semakin kompleks. Pemikiran intelek dan
ulama Islam yang melahirkan pelbagai kaedah Islam tetap berdasarkan firman
Allah dalam al-Qur’an dan hadith Nabi SAW.
Terdapat banyak ayat-ayat al-Qur’an dan al-Hadis yang mendorong
manusia belajar dan menggunakan akalnya atau memperkembangkan semangat
intelektualisma. Contohnya, ialah ayat-ayat yang disudahi dengan ungkapan yang
bermaksud ‘Apakah kamu tidak menggunakan akal’, ‘Apakah kamu tidak berfikir’
dan lain-lain lagi. Ayat-ayat ini mengandungi maksud supaya umat Islam
menggunakan akal untuk memerhati dan mempelajari alam sekeliling. Di samping
itu, terdapat juga mekanisma lain yang kewujudannya merupakan manifestasi
kepada sumber-sumber ini seperti pembentukan pentadbiran yang berkesan selari
dengan ajaran Islam, monumen-monumen indah yang melambangkan keagongan Islam
dan ketinggian ilmu-ilmu Islam sehingga menjadi rujukan kepada pembinaan
tamadun lain. Tidak dinafikan juga keindahan seni Islam seperti seni kaligrafi,
seni bunyi, seni tampak dan sebagainya turut menarik perhatian dan minat
masyarakat dunia.
·
Tamadun
lain
Islam bersifat terbuka kepada semua tamadun dan tidak menolak
segala kebaikan yang dihasilkan oleh tamadun-tamadun lain. Elemen ini
membolehkan Tamadun Islam berkembang tanpa sempadan masa dan geografi serta
bertoleransi terhadap agama dan budaya lain. Tamadun Islam telah berkembang ke
luar dari Semananjung Tanah Arab sampai ke Eropah, Alam Melayu dan Tanah Besar
Cina. Ketamadunan yang telah dicapai oleh bangsa-bangsa di luar Semenanjung
Tanah Arab ini tetap dipelihara oleh Tamadun Islam, bahkan diperkembangkan lagi
melalui aktiviti penterjemahan, penyelidikan dan penambahbaikan dengan
memasukkan unsur-unsur Islam. Sebagai contohnya, ilmu astronomi, aljebra dan
perubatan daripada tamadun Yunani, Cina dan India disesuaikan dengan ajaran
Islam dan telah dikembangkan oleh para sarjana muslim.
Ringkasnya,
semua bentuk pembangunan atau kemajuan dalam sesebuah masyarakat yang berteras
Tamadun Islam hendaklah dibentuk dalam acuan sumber-sumber tersebut.
5. Ciri-Ciri Khusus Tamadun Islam
Ciri-ciri
tamadun yang dikemukakan oleh para sarjana Barat seperti wujudnya penempatan,
kemunculan kota atau bandar, peningkatan kualiti hidup, wujudnya organisasi,
bahasa dan penggunaan tulisan dan adanya daya reka cipta, turut terkandung
dalam masyarakat Islam yang menjadi penunjang Tamadun Islam. Bahkan ciri-ciri
Tamadun Islam lebih luas daripada yang dinyatakan. Namun ciri-ciri khusus
Tamadun Islam tersebut jarang diketengahkan. Ciri-ciri khusus Tamadun Islam
yang akan dipaparkan di bawah menggambarkan keistimewaan dan nilai tersendiri
dan nilai sebenar Tamadun Islam. Ciri-ciri ini menjadi penentu sebab Tamadun
Islam diterima oleh semua bangsa yang ada di dunia, walaupun pada asalnya
Tamadun Islam bermula pada bangsa Arab. Tamadun Islam diterima oleh masyarakat
India sehingga melahirkan era Kesultanan Delhi di India yang berjaya
dimantapkan oleh oleh Dinasti Babur sehingga terbinanya Taj Mahal yang menjadi
mercu tanda Islam di India. Tamadun Islam diterima oleh masyarakat Cina pada
zaman Dinasti Ming. Tamadun Islam diterima oleh masayrakat Melayu di pelbagai
pulau dan daratannya. Tamadun Islam diterima oleh masayrakat Eropah seperti di
Sepanyol sahingga terbinanya Istana al-Hamra’ di Granada. Ringkasnya,
kebanyakan bangsa di dunia boleh menerima Tamadun Islam kerana ciri-ciri khusus
ini. Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut:
·
Rabbani
Ciri rabbani menunjukkan Tamadun Islam di dasari oleh nilai-nilai
ketuhanan dan keagamaan. Menerusi ciri ini, umat Islam sedar hakikat
keberadaannya di dunia ini adalah sebagai khalifah Allah yang diamanahkan untuk
membangunkan setiap wilayah yang diduduki. Sumber, matlamat dan tujuan kehidupan
manusia berteraskan ketetapan Allah SWT yang terkandung dalam al-Qur’an. Selain
itu, ciri ini juga menjadikan umat Islam sedar bahawa tujuan penciptaan manusia
adalah untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai hamba Allah SWT. Perhubungan
manusia dengan Allah SWT merupakan matlamat tertinggi dalam Tamadun Islam.
Sementara perhubungan manusia sesama manusia dan alam lainnya adalah pelengkap
hubungan dengan Maha Pencipta. (lihat surah al-Taubah: 24, al-Zukhruf: 59) Ciri
ini juga menjadi bukti semua bangsa adalah sama dalam masyarakat Islam.
Pembezanya hanyalah iman dan takwa, bukan warna kulit, pangkat, keturunan dan
kekayaan. Oleh itu, ciri ini merupakan tunggak utama Tamadun Islam dan asas
perbezaan Tamadun Islam dengan tamadun lain.
·
Keseimbangan
dan kesederhanaan.
Kesimbangan bermaksud seimbang antara dua keadaan yang
bertentangan. Konsep keseimbangan dalam Tamadun Islam merangkumi kerohanian
(spiritual) dan kebendaan (material), tanggungjawab ibadat kepada Allah dan
urusan kehidupan dunia, kepentingan individu dengan masyarakat dan keseimbangan
nilai spiritual dengan material.
·
Universal
Tamadun Islam tidak terikat kepada bangsa tertentu, tempat dan
tempoh tertentu, bahkan Tamadun Islam milik seluruh manusia yang berpegang
kepada Din al-Islam. Ini bermakna Tamadun Islam sesuai dengan segala bangsa dan
situasi. Ia juga menepati keperluan dan peredaran zaman. Tamadun Islam
berpegang kepada konsep ummah dan tidak disandarkan kepada sesuatu bangsa atau
kawasan tertentu. Dengan ciri ini terbukalah ruang kepada semua bangsa di dunia
untuk membentuk masyarakat Islam dan membina tamadun sejagat.
·
Ideal
dan realistik
Islam sentiasa meletakkan manusia di tingkat kesempurnaan yang
paling tinggi dan dapat dicapai dengan memberi landasan kukuh kepada seluruh
kegiatan agar tidak bercanggah dengan ajaran Allah SWT. Ciri realistik
mengambil kira kehidupan manusia di alam sejagat dengan kepercayaan bahawa alam
sejagat merupakan suatu hakikat yang berlaku di dunia nyata. Dunia nyata adalah
antara bukti kewujudan Allah SWT yang Maha Pencipta.
·
Tetap
dan anjal
Tamadun Islam mempunyai prinsip yang tetap dan tidak berubah pada
sasaran dan matlamat pembinaan tamadun, tetapi anjal dari sudut cara dan teknik
pelaksanaanya. Islam memberi kebebasan dari sudut merealisasikan tamadun pada
setiap bangsa yang berbeza dengan mengambil kira matlamat yang harus di capai,
bukan kemajuan dari sudut kebendaan semata-mata.
·
Menyeluruh
Islam mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia termasuk aspek
akidah, syariat (undang-undang) dan akhlak. Demikian juga hubungan manusia
dengan Allah SWT, hubungan sesama manusia dan hubungan manusia dengan alam. Ia
juga merupakan satu seruan keadilan untuk semua manusia, sama ada Islam atau
bukan Islam, musuh atau lawan dan mempunyai hubungan keluarga ataupun tidak.
Dari aspek kehakiman, Tamadun Islam telah terbukti dapat mengembalikan hak
kepada yang empunya, sebagaimana yang berlaku dalam sejarah Islam. Tamadun
Islam juga menyentuh aspek kenegaraan yang meliputi hubungan dalam negara
mahupun antarabangsa.
6. Tujuan Tamadun Islam
Para sarjana
Tamadun Islam telah merumuskan tujuan Tamadun Islam seperti berikut
·
Menjaga
hubungan baik antara makhluk dengan Khaliq
Penjagaan hubungan baik dalam Tamadun Islam terbentuk melalui
keimanan yang mantap, akidah yang lurus dan pengabdian kepada Allah SWT
semata-mata seperti yang terkandung dalam konsep tauhid rububiyyah dan tauhid
uluhiyyah. Hubungan dengan Allah merupakan hubungan ubudiyyah dan sama sekali
tidak menyamai dengan sebarang hubungan lain.
Menjaga hubungan dengan Allah merupakan matlamat terakhir dan
kemuncak hubungan-hubungan yang lain. Pada hakikatnya, hubungan dengan manusia
dan alam lainnya akan kembali kepada perhubungan yang kudus dengan Pencipta
Alam, iaitu Allah SWT seperti yang dapat difaham pada surah at-Taubah:24. (Amir
A.Rahman,1991:4).
·
Menjaga
hubungan baik sesama manusia.
Manusia tidak dapat hidup bersendirian, lebih-lebih lagi dalam
membina tamadun dan kemajuan. Justeru itu Islam menggariskan peraturan dalam
membina hubungan tersebut dengan menghayati segala sifat terpuji dan menjauhi
sifat tercela. .Sifat yang dituntut oleh Islam antaranya saling membantu pada
perkara takwa dan kebaikan dan tidak membantu pada perkara dosa dan keburukan
seperti yang terakam pada surah al-Maidah: 2. Selain itu, Tamadun Islam menjaga
kesejahteraan sesama manusia dengan mengharamkan tuduh menuduh, mengumpat,
mengeji, mencuri dan lain-lain. Masyarakat Islam ialah masyarakat yang
universal. Ia terbuka kepada seluruh umat manusia. Sifat universal ini
memerlukan wujudnya masyarakat yang saling berkomunikasi dengan baik dan
berdisiplin seperti pada surah surah al-Hujurat:13.
·
Menjaga
hubungan antara makhluk dan alam
Dalam membina tamadun, Islam membentuk manusia supaya menjaga
hubungan yang baik dengan makhluk lain. Sebagai contohnya, Islam mengharamkan
pembunuhan binatang tanpa sebab yang diharuskan atau membunuh haiwan dengan
cara yang zalim dan kejam. Antara penentuan garisan yang telah ditentukan oleh
al-Qur’an sebagai sumber utama Tamadun Islam dalam menjalin hubungan harmoni
antara makhluk dengan alam dapat dilihat pada firman Allah seperti berikut:
a) Hubungan dengan binatang, surah Yasin:72,
b) Hubungan dengan tumbuh-tumbuhan, surah an-Nahl:10 -11.
c) Hubungan dengan laut, surah an-Nahl:14.
d) Hubungan dengan cakerawala, surah Ibrahim: 32 - 33.
Terdapat hampir 500 ayat al-Qur’an yang menyentuh persoalan alam
sekitar dan tanggungjawab mengurusnya. Demikian juga Sunnah Rasulullah SAW
banyak memberi petunjuk yang menekankan kepentingan memulihara alam sekitar
(Mohd Zuhdi, 2002:127) .
·
Menjaga
kewarasan akal
Akal merupakan anugerah Allah SWT kepada manusia. Keistimewaan
manusia berbanding makhluk lain terletak pada akal yang sempurna dan waras.
Dalam membina kemajuan dan peradaban, akal yang waras mestilah dijaga dan
diarahkan untuk tujuan yang murni dan baik, bukan untuk membawa kemusnahan
kepada diri sendiri dan manusia lain. Justeru itu, Islam mengharamkan segala
perbuatan merosakkan akal seperti mengambil minuman yang memabukkan, penagihan
dadah dan seumpamanya seperti yang terakam dalam surah al-Maidah: 32.
·
Menjaga
diri dan nyawa
Nyawa merupakan kurnia Allah SWT untuk memberi peluang dan bekalan
kepada manusia mengabdikan diri kepada-Nya. Lantaran itu, dalam membina tamadun
dan kemajuan, ajaran Islam menekankan penjagaan nyawa manusia. Justeru jiwa dan
nyawa manusia milik mutlak Allah SWT, sedangkan manusia adalah pemilik secara
nisbi sahaja, maka mereka mestilah memelihara nyawa sendiri dan orang lain.
Penekanan ini menyebabkan Islam mengharam membunuh diri dan melakukan
pembunuhan kepada orang lain seperti dalam surah an-Nisa’:29. Sehubungan itu,
dalam membina kemajuan dan peradaban, Islam juga mengharamkan tujuan kemajuan
adalah untuk kemusnahan seperti pembinaan senjata nuklear dan kimia untuk
membunuh orang lain atau membawa kehancuran.
·
Menjaga
zuriat dan keturunan
Islam mengambil berat aspek penerusan zuriat dan keturunan dengan
menekankan perkembangan keturunan yang baik selaras dengan kemajuan. Keturunan
yang baik mestilah melalui perkahwinan. Sehubungan itu, Islam mengharamkan
segala bentuk pergaulan bebas dan perbuatan zina. Islam juga mensyariatkan
undang-undang yang tegas bagi kesalahan zina. Syariat ini bertujuan untuk
memastikan zuriat dan keturunan manusia terpelihara sesuai dengan kemuliaan
manusia sebagai khalifah Allah seperti yang dapat difaham pada surah
al-Isra’:31 dan surah an-Nur:2.
·
Menjaga
keselamatan harta
Islam tidak menegah pengumpulan harta dan usaha untuk mencari
kekayaan. Namun Islam menekankan matlamat dan usaha tersebut mestilah selari
dengan kehendak Islam, seperti mencari hasil yang halal dan membelanjakan harta
untuk tujuan yang baik dan diharuskan oleh syarak. Dalam membina tamadun, Islam
menekankan keselamatan harta. Justeru itu, Islam tidak membenarkan sebarang
bentuk penindasan dan pencerobohan terhadap harta orang lain seperti mencuri,
merompak atau urus niaga yang berasaskan riba seperti yang dapat dilihat pada
surah al-Qashash:77 dan surah al-Maidah:38.
Oleh itu,
selain bermatlamat menjaga hubungan manusia dengan Pencipta, sesama manusia dan
alam sekitar, Tamadun Islam juga bermatlamat menjamin keselamatan nyawa, akal,
tubuh badan, harta dan keturunan. Semua objektif ini hanyalah untuk memperoleh
keredaan Allah SWT dan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.
Daripada
perbincangan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa konsep tamadun menurut
perspektif Islam ialah paduan antara pembangunan material dan spiritual atau
antara kebendaan dan kerohanian dan antara memenuhi tuntutan fitrah manusia
yang bersifat jasad dan roh. Inilah yang melayakkan Tamadun Islam menjadi
tamadun yang universal. Selain itu, kita akan dapat melihat perbezaan yang
ketara antara Tamadun Islam dengan tamadun-tamadun lain seperti Tamadun Barat.
Tamadun Barat lebih menonjolkan aspek pencapaian kebendaan atau material
sebagai ukuran bagi menentukan sesebuah masyarakat itu bertamadun atau
sebaliknya, manakala Tamadun Islam mengimbangi antara pembangunan material dan
spiritual. Kesyumulan Tamadun Islam diinspirasikan dari sebuah hadis Rasulullah
SAW yang bermaksud:
“Bukanlah
kebaikan kepada kamu orang-orang yang meninggalkan kepentingan duniawi untuk
akhirat. Dan tidak ada kebaikan bagi kamu orang-orang yang meninggalkan
kepentingan akhirat untuk dunia, akan tetapi paling baik bagi kamu yang
mengambil dari ini dan ini” (kedua-duanya secara sepadu). (Riwayat Bukhari)
Kesepaduan
dalam Tamadun Islam berlaku tanpa pengabaian mana-mana aspek, jika berlaku
pengabaian akan membawa kepada kepincangan dan kecacatan. Malah pada pandangan
Islam ia tidak memenuhi maksud Tamadun Islam yang sebenarnya.
E.
KESIMPULAN
Tamadun Islam
adalah sebuah peradaban agamis yang berkemajuan, namun tidak menghilangkan
nilai-nilai kemoderenan. Hal ini terlihat dari wujudnya sebuah masyarakat yang
maju (atau sedang berkembang) yang berusaha menyaingi kemajuan tamadun Barat.
Tamadun Islam pula memperkenalkan gaya baru dalam mewujudkan sebuah kota yang
modern dengan konsep rabbani yang mampu menghidupkan nilai-nilai toleransi
dalam umat beragama serta berjiwa multikultural, namun tetap menjunjung tinggi
hak asasi manusia.
Namun yang
perlu menjadi perhatian bagi para sarjana ketamadunan Islam maupun masyarakat
muslim pada umumnya adalah meskipun di masa lampau tamadun Islam sangat maju
dan berkembang dengan pesat, namun dalam beberapa decade sekarang ini tidak
terlihat ada pencapaian berarti malah terkesan mundur. Untuk itu, jangan hanya
kita terbuai dengan sejarah pencapaian saja. Yang lebih penting adalah
bagaimana kita mampu membangun masa depan tamadun Islam yang berkembang maju.
REFERENSI
Ambarazmi, Kebudayaan Islam di
Indonesia, http://ambarazmi.wordpress.com /2012/11/11/kebudayaan-islam-di-indonesia/ diakses Minggu, 16
maret 2014.
Ambary, Hasan Muarif, Menemukan
Peradaban, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1998.
Hasjmy, A., Sejarah Kebudayaan
Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1973.
https://www.facebook.com/notes/belajar-mencintai-allah-sebelum-aku-belajar-mencintai-kekasih-ku/peninggalan-peninggalan-sejarah-bercorak-islam/195312563854864
diakses Minggu, 16 Maret 2013.
Pijper, G.F., Sejarah Islam di
Indonesia 1900-1950, Jakarta: Universitas Indonesia, 1985.